Carhartt

Sorteer op:
Sorteer op:

Van werkkleding tot überhippe streetwear gedragen door de hiphop scene eind jaren 90.

Het van origine Amerikaanse merk Carhartt heeft een fantastische geschiedenis. Het door Hamilton Carhartt opgerichte familiebedrijf in 1889, begon met stoere, sterke, warme kleding te maken voor de spoorwerkers. De beresterke kwaliteit van de stoffen en kleding, de duurzaamheid en het gebruik van stoere weerbestendige materialen, werd hun handelsmerk en bracht populariteit. Eind jaren 90 ontdekte de hiphop scene het merk. Daardoor werd het merk ook populair onder jongeren. Stoere jassen, broeken, blouses, T-shirts, Sweaters, Hoodies en mutsen.

De Connectie Edwin en Carhartt WIP

Eind jaren 80 begonnen de Duitsers Edwin & Salomee Feah, bekend van het denim merk Edwin, de werkkleding lijn van Carhartt te distribueren naar Europa. Een paar jaar later kregen ze een eigen licentie om hun eigen lijn te op te zetten "Carhartt Work In Progress (WIP) ". De WIP oprichters strategie was om zich onder te dompelen in de sub-culturen die hen inspireerde en interesseerde, namelijk de graffiti en hip-hop scene.

 

Familiebedrijfjes

Inmiddels is het merk Carhartt Work In Progress immens populair onder jongeren. Ze hebben naast de herenlijn ook een dameslijn en wij bij Schwung Amsterdam verkopen beiden. Ook geeft de achterliggende gedachte van een oud familiebedrijf een extra dimensie. Zowel Carhartt, Carhartt WIP en Edwin zijn ontstaan uit families en in bezit van families. Ook wij " Schwung Amsterdam" zijn een familiebedrijfje, een kleintje danwel, maar het heeft nog iets persoonlijks tussen al het grote investeerders geweld.